040-219 219 rektor@pilens.org

Våra verksamheter

Mitt på söderslätt i Skåne ligger Fru Alstad och i denna mysiga bymiljö ligger vår lilla fina skola. Pilens Montessoriskola drivs av en ekonomisk förening som ett föräldrakooperativ och verksamheten sträcker sig från 1 års ålder upp till 6:e klass, samt Fritids. I ett föräldrakooperativ som Pilen tar varje familj en aktiv del i skolans verksamhet, deltar i föräldrautbildningar, tar del i fixardagar och på andra sätt gör Pilen till det där lilla extra.

Våra olika avdelningar heter Roten, Vidjan, Stammen, Kronan och Fritids. Småskaligheten på Pilen gör att varje barn får stora möjligheter att uttrycka sig och bli sett. När utmaningarna på barnets avdelning börjar ta slut, är det dags att börja på nästa avdelning. Ett nära samarbete mellan kollegorna på hela skolan möjliggör en mjukare övergång.

Pilens grundskola är kostnadsfri och för övriga verksamheten följer vi maxtaxan i Trelleborgs kommun som infördes 2001. Vi följer samma läroplan som den kommunala skolan.

Vi har för närvarande ett kösystem och fördelar platserna efter den. Syskon till barn i skolan har förtur, liksom barn med tidigare montessorierfarenheter.

Våra verksamheter